Rosa prinsesstårta till min dotter

 
Min dotter Zelda fyllde nyligen 4 år (!!!) herregud, vart tar tiden vägen!?? :O Jag tycker helt ärligt att det inte var länge sedan som hon låg i sin barnvagn och spjälsäng. Jag tycker gott att barnen kan sluta att växa på ett par år nu ;)
Zelda ville ha en prinsesstårta med en tiara på. Eftersom hennes födelsedag var när vi nästan precis hade flyttat så köpte jag en tiara, det fanns helt enkelt inte tid att göra en egen i sockerpasta. För det var viktigt att det skulle vara två våningar på tårtan tyckte hon :) Hon vet vad hon vill minsann ;) 
 
 
Så här blev den när den blev färdig! <3 
Eftersom det satt en rosett på tiaran, så ville jag ha med en rosett till någonstans på tårtan, som återspeglade den lilla på tiaran. Och så valde jag att använda samma form på blommorna, fast olika storlekar. Samma anledning där, att det ska återspegla. Det kan vara bra att tänka på när man designar en tårta, för att få en något harmonisk känsla och att det inte ska bli så "plåttrigt". Ibland är det bättre med "less is more". 
Fast det är svårt att inte kunna ta bort sina ideér ;) Jag är likadan själv, har en sådär 100 ideér och det är riktigt svårt att sålla bort dom för att få en vacker och inbjudande tårta...
 
 
Nu var det sådan otur att dottern blev magsjuk, på hennes födelsedag och allt :( så dagen efter så fick vi ställa in hennes kalas. Mammahjärtat grät, jag tyckte så synd om henne!
Men vi bestämde oss för att äta tårtan vi i familjen så hon i alla fall fick sin efterlängtade tårta. Tyvärr fick vi kasta resten :/ Den var ju så god! 
Innehållet var vaniljbottnar med jordgubbsmousse (recept här) och glasskräm (recept här) med mandariner (mina barn älskar såna där mandariner i burk!) Jag spacklade med smörkräm och täckte med egengjord sockerpasta (recept här) :)
 
Hon ska få sitt kalas nu i morgon istället, och då har vi gjort en no-bake-oreo-cheesecake att bjuda på :) 
Taggar: glasskräm, jordgubbsmousse, quiltad, smörkräm, sockerpasta, vacker;

Kommentera inlägget här :