Banan & Kolatårta

 
Min fina, älskade bror fyllde 30 år igår <3 :D Vi bestämde oss för att åka till honom och hans familj, och fira honom på hans stora dag! 30 är ändå 30, och det är ju då gubb-livet börjar har jag hört ;) så det måste ju såklart firas på bästa sätt. Förutom presenten och den fyllda kycklingfilén som vi skulle mumsa till middagen, så tänkte jag att jag vill "slänga" ihop en tårta som går att göra på en dag och bestämde mig för denna godbit.
Smakerna ihop var för mig helt nya, annars har jag bara smakat banan och choklad. Men banan och kola var riktigt gott <3 Det går givetvis att blanda banan, kola och choklad/nutella, vilket jag tror skulle bli en kalasgod blandning! :) 
 
 
Banantårtbotten
* 250 g rumsvarmt smör
* 350 g strösocker
* 4 st ägg
* 4 st mosade bananer
* 2 tsk bikarbonat
* 4 msk kokande mjölk
* 2 tsk bakpulver
* 450 g vetemjöl
 
Gör så här:
Vispa det rumsvarma smöret och strösockret fluffigt.
Tillsätt ett ägg i taget och vispa väl mellan varje ägg.
Rör sedan ner de mosade bananerna.
Koka upp mjölken och ha i bikarbonaten. Låt det lösas upp i mjölken ordentligt. Det kommer att bli ett stort och fluffigt skum.
Blanda vetemjölet och bakpulvret i en skål. Rör ner mjölkblandningen och mjölblandningen i smeten. 
Smöra och klä en springform i bakplåtspapper, ca 18-22 cm i diameter. Grädda sedan i nedre delen av ugnen i 180 grader i ca 40-50 minuter.
 
 
 
 
 
 
Kolafrosting
* 150 g rumsvarmt smör
* 200 g Philadelfiaost
* 3,5 dl florsocker (210 g)
* 0,5-1 dl kolasås, efter smak
(recept på egen kolasås finns här)
 
Gör så här:
Vispa det rumsvarma smöret vitt och fluffigt.
Tillsätt philadelfiaosten och vispa några minuter.
Tillsätt florsockret och vispa till en jämn och tjock smet.
Blanda i kolasåsen och låt stå i kylen i 15-20 minuter om frostingen är för lös.
 
 
 
 
 
 
Taggar: banantårta, banantårtbotten, bilder, egengjord, gularosor, inspiration, kolafrosting, kolasås, kolatårta, pics, recept, spritsad, tårta;

Kommentera inlägget här :