4 sorter av hallongrottor

Min son är en stor fantast utav hallongrottor, så det blir ofta att vi bakar dom här hemma. Dock kände jag att det kan bli ganska trist att "bara" använda hallonsylt som fyllning, så nu bestämde jag att andra fyllningar skulle testas :) Jag passade på att baka fyra olika sorter av hallongrottor när jag ändå skulle få stort besök av många fikagäster, och alla tyckte dom var jättegoda :)
Här kommer basreceptet på självaste degen. Fyllningarna ser ni lite längre ner på sidan.
 
Hallongrottor:
Detta blir ca 22-25 stycken.
* 200 g smör
* 4,5 dl vetemjöl
* 1 dl strösocker
* 2 tsk vaniljsocker
* 1 tsk bakpulver
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda ihop mjöl, strösocker, vaniljsocker och bakpulver i en skål. Skär smöret i mindre bitar och tillsätt det. Arbeta snabbt ihop allt till en deg, använd gärna matberedare. Låt sedan degen vila en stund i kylskåpet, så blir den lättare att forma och hantera.
Forma degen till valnötsstora bollar, lägg sedan bollarna i muffinsformar på en plåt.
Gör en fördjupning i mitten av alla bollar, och fyll med önskad fyllning. 
Grädda mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna på galler.
 
Fyllningarna jag använde mig utav var:

* Hallonsylt & vit choklad:
Fyll varje kaka med en klick hallonsylt. När kakorna har svalnat, smält vit choklad och ringla över kakorna.

 
 
* Egengjord Lemon curd och maräng. Se receptet på lemon curd här.
Fyll varje kaka med en klick lemon curd. spritsa sedan maräng uppepå och bränn med en brännare så att marängen får lite färg. Håll en bit ifrån för det kan bli svart väldigt snabbt annars. Jag använde mig utav en brännare för cremé brullé.

 
 
* Dumlekola, mörk choklad och kokos:
Fyll varje kaka med en halv dumlekola. När kakorna har svalnat så smält mörk choklad och ringla över kakorna. Strö på lite kokos.

 
 
* Hasselnötscremé, mörk choklad och pärlsocker:
Fyll varje kaka med en klick utav hasselnötscreme. Jag använde mig utav nötcréme i påsar, och det gick åt ca 5-6 påsar. När kakorna har svalnat så smält mörk choklad och ringla över kakorna. strö på lite pärlsocker.

 
 
LYCKA TILL <3
Taggar: lemoncurd, mörkchoklad, recept, vitchoklad;

Kommentera inlägget här :