Första tårtan med marsipan

Denna blixten-tårta är Vaniljbottnar fylld med hallonmousse och glasskräm. Spacklad med smörkräm. Täckt och dekorerad med....MARSIPAN 😃 
Hör och häpna gott folk 😉 det tog sin lilla tid innan jag vågade ge mig på att använda marsipan. Nu i efterhand så förstår jag inte alls varför!? 😮
 
Jag har nog dragit all marsipan över samma kant och sett det som något svårarbetat som lätt går sönder och blir fula sprickor, så man blir galen och står där i köket och sliter sitt hår till den sista tussen bara finns kvar! 😂
 
Men så var ju inte alls fallet. Jag köpte "riktig" marsipan från Örebro av Tant Fondant och den var jättelätt att arbeta med och tyckte det gick riktigt bra att täcka tårtan med. Den svarta vägen är fun cakes marsipan och även den köptes av Tant Fondant 😊 tycker dock Örebros marsipan är godare och enklare att arbeta med.
 
Dekorationerna är köpta av Sebastians mamma så jag fick dom färdiga denna gång, då både tiden var knapp (har två tårtor till ca 30 personer till nästa helg) och att jag var osäker på att modellera i marsipan 🙈 jag föredrar nog dock att modellera med sockerpasta/gumpaste 😊
 
 
Taggar: bilder, glasskräm, inspiration, recept, smörkräm, tårta;

Kommentera inlägget här :