Så här gör du Babblarna i sockerpasta

 
Min fina, älskade brorsdotter Agnes har nyligen fyllt 1 år och nu i helgen var det kalas för henne :) Jag fick äran att göra hennes 1-årstårtor och såklart är hon (som många andra barn) förälskad i Babblarna. Så tårtor med Babblarna skulle det minsann bli ;) 
Jag ville att de båda enkeltårtorna hade en mer samhörighetskänsla, så en regnbåge fick sköta den biten. Från den ena tårtan till den andra, och vips! så kändes det mer som att de hörde mer ihop :) Även Babblarnas hus fick pryda kanterna på tårtorna.
Nu har jag fått några stycken som undrade om jag kan beskriva hur jag har gjort Babblarna i sockerpasta, så här nedan kommer en beskrivning på hur jag har gått tillväga och vilka verktyg och produklter jag har använt mig utav till varje Babbel :) Men först recepten på innehållet i tårtorna....
Vaniljbottnar gjorda på tre lika delar. Fyllda med hallonpannacotta och mjölkchokladfluff. Spacklade med smörkräm och täckt med egengjord sockerpasta.
 
Hallonpannacotta
Räcker till att fylla två tårtor med 24 cm i diameter
* 10 dl vispgrädde
* 2 st vaniljstänger
* 1 dl strösocker
* 450 g hallon
* 6 st gelatinblad
 
Gör så här:
Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten i ca 5-10 minuter.
Mixa hallonen till en puré.
Häll grädden i en kastrull. Snitta vaniljstängerna, skrapa ur fröna och lägg både frön och stänger i grädden. Ha i strösockret och låt allt sjuda upp i 3-5 minuter. Rör om då och då.Ta sen bort kastrullen från plattan.
Sila ner hallonpurén i grädden, så du får bort kärnorna.
Krama ur vattnet ur gelatinbladen, rör sen ner dom tills gelatinet löst sig. Ställ kallt i 3-5 timmar innan du kan fylla din tårta.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Mjölkchokladfluff
Räcker till att fylla två tårtor med 24 cm i diameter
* 6 dl vispgrädde
* 360 g mjölkchoklad
 
Gör så här:
Häll grädden i en kastrull. Dela chokladen i mindre bitar.
Värm grädden, den får inte koka! och ha sen ner chokladen i grädden. Rör om tills all choklad har smält ner.
Låt chokladblandningen svalna och ställ den sedan i kylskåpet i minst 6 timmar, men gärna över natten. Vispa sedan upp som vanlig vispgrädde och fyll sedan tårtan.
 
 
Så här gör du Babblarna i sockerpasta
Babba:
 
* Vit sockerpasta
* Svart sockerpasta
* Pastafärg "Dark Brown"
* Pastafärg "Black"
* Pastafärg "Holly green"
* Tandpetare
* Vit färg att måla med
* En skål med majsstärkelse
* Tyllar med tre olika storlekar med runda öppningar
* Penslar
* Ätbart lim
* Vass kniv
* Modelleringsverktyget "Flower/Leaf shaper"
 
Börja med att färga vit sockerpasta brun. Jag använde mig utav Sugarflairs "dark brown" och lite utav Wiltons "black". Försök sedan att forma med hjälp av händerna två runda bollar och tryck till nedanför huvudet på babba för att få en rundare känsla. Använd modelleringsverktyget flower/leaf shaper som finns på bilden här ovan. Dra med den bredare sidan under huvudet och tryck neråt mot kroppen. Sätt sen babba i skålen med maizena majsstärkelse och ta en bred pensel och pensla på lite maizena. På så vis torkar det lite fortare och det är lättare att behålla formen på Babba. Med jämna mellanrum får man ta upp den och rulla till formen på både huvud och kropp, och använda modelleringsverktyget igen.
Jag lät Babba få stå och torka över natten, i en lagom stor rundad skål eller liknande när den var så pass torkad så den inte sjönk ihop. Dagen efter så gjorde jag ögonen, munnen, armar och ben. 
Kavla ut vit sockerpasta och ta en rund tyll med det största hålet och tryck ut två cirklar. Färga sockerpasta grön, jag använde mig utav sugarflairs "holly green". Kavla ut den gröna sockerpastan och ta en annan tyll med något mindre hål och tryck ut två cirklar. Ta sen svart sockerpasta och ta tyllen med det minsta runda hålet och tryck ut två cirklar. Limma sen den gröna cirkeln på den vita, och den svarta cirkeln på den gröna. Limma fast ögonen på Babbas huvud. Ta sen vit ätbar målarfärg och dutta till med en pensel, i varje öga.
Rulla sen ut svart sockerpasta, tunt, i handflatan med hjälp av fingrarna och limma fast som en mun nedanför ögonen. Till benen så rullade jag ut två små längder i brun sockerpasta, och formade sen med hjälp av modelleringsverktyget och fingrarna fötterna på babba. Tryck till och försök platta till längst ut på den bruna längden, och böj till. Platta till med verktyget så du får en platt undersida på fötterna. limma sen fast benen under Babbas kropp.
Till armarna så rullade jag ut två längder i brun sockerpasta, och plattade till med hjälp av modelleringsverktygets större del, en platt rund del på änden av längden. Sen tog jag kniven och gjorde små snitt så det blev fyra fingrar. Sen tog jag den mindre delen på modelleringsverktyget och rundade till så fingrarna blev mer runda. Sen limmar man fast armarna på Babbas kropp. Låt stå och torka i minst ett dygn.
 
 
Bibbi:
 
* Vit sockerpasta
 * Pastafärg "Golden yellow"
* Pastafärg "Dark brown"
* En skål med majsstärkelse
* Tyll med en rund öppning
* Ätbart lim
* Tandpetare
* Penslar
* Svart penna (ätbar färg)
* Vass kniv
* Modelleringsverktyget "Flower/Leaf shaper"
 
 
Börja med att färga vit sockerpasta gul. Jag använde mig utav Wiltons "Golden yellow". Forma sedan till en avlång längd och runda till ändarna något, med hjälp av fingrarna/händerna. Det som ska bli uppåt på Bibbi ska vara något smalare än den nedre delen. Forma sen till på huvudet, med hjälp av fingrarna och modelleringsverktyget Flower/Leaf shaper. Börja med att nypa till och göra en rundare form och platta sedan till den något med hjälp av verktyget.Använd den större delen på verktyget för att platta till och jämna ut så det blir rakt och snyggt. Jag använder den delen ofta som en mindre smoother :) 
Ställ sedan kroppen i en skål med maizena majsstärkelse och pudra på med en bred borste. Med jämna mellanrum så måste man ta upp kroppen och forma till den så den behåller sin avlånga känsla. Det gör du genom att ta upp den och rulla den lite lätt i händerna och sen rundar till den med verktyget igen.
Låt Bibbi stå över natten och torka på ett bakplåtspapper och på en plan yta, när den är så pass torr så den inte sjunker ihop lika lätt längre. 
Dagen efter så gjorde jag ögon, armar och ben. Kavla ut vit sockerpasta och tryck ut två cirklar med hjälp av en tyll med en rund öppning. Ta en storlek på den runda tyllen som passar för att göra Bibbis ögon. Limma dit de vita cirklarna. Låt det torka en stund innan du duttar i det svarta med pennan.
Ta sen lite brun sockerpasta och rulla ut tunt i handen med hjälp av fingrarna, och limma fast det som mun och som ögonbryn. Jag använde mig utav Sugarflairs "Dark Brown".
Till armarna så rullade jag ut två längder i gul sockerpasta, och plattade till med hjälp av modelleringsverktygets större del, en platt rund del på änden av längden. Sen tog jag kniven och gjorde små snitt så det blev fyra fingrar. Sen tog jag den mindre delen på modelleringsverktyget och rundade till så fingrarna blev mer runda. Sen tog jag en bit av en tandpetare och stack in på sidan av Bibbis kropp och sen limmade jag fast armarna på tandpetarna, så jag fick armarna att stå ut lite.
Till benen så rullade jag ut två små längder i gul sockerpasta, och formade sen med hjälp av modelleringsverktyget och fingrarna, fötterna på Bibbi. Tryck till och försök platta till längst ut på den gula längden, och böj till. Platta till med verktyget så du får en platt undersida på fötterna. limma sen fast benen under Bibbis kropp. Låt stå och torka minst ett dygn.
 
 
Bobbo:
 
* Röd sockerpasta
* Svart sockerpasta
* Vit sockerpasta
* Vit färg att måla med
* En skål med majsstärkelse
* Ätbart lim
* Penslar
* Tyllar med tre runda storlekar med runda öppningar
* Vass kniv
* Modelleringsverktyget "Flower/Leaf shaper"
* Modelleringsverktyget "Ball tool"
 
Börja med att ta röd sockerpasta och runda en rund boll. Försök att få den så slät och rund som du bara kan. Lägg den runda bollen i skålen med maizena majsstärkelse. Pensla över med en stor borste. Med jämna mellanrum får man ta upp bollen och rulla den i händerna för att fixa till den runda formen. 
Ta sen modelleringsverktyget Ball Tool och ta den mindre delen och gör små inbuktningar där öronen ska sitta. Kavla sen ut röd sockerpasta och använd baksidan på en tyll för att trycka ut lämplig storlek på öronen. Ta Ball Tool och ta den större delen av verktyget och tryck till i mitten av cirkeln på båda cirklarna. Ta sen och nyp till på en sida som du kan sätta ner i inbuktningen. Limma fast öronen. Låt sen torka över natten.
Dagen efter gjorde jag ögon, munnen, armar och ben. Kavla ut vit sockerpasta och ta en rund tyll med det största hålet och tryck ut två cirklar. Kavla ut röd sockerpasta och tryck ut två lite mindre cirklar med en tyll som har mindre hål. Kavla ut svart sockerpasta och tryck ut två ännu mindre cirklar. Limma ihop de röda cirklarna på de vita och de svarta på de röda. Limma fast ögonen på Bobbos huvud. Ta sen lite vit ätbar målarfärg och dutta till med en pensel, i varje öga. 
Till benen så rullade jag ut två små längder i röd sockerpasta, och formade sen med hjälp av modelleringsverktyget flower/leaf shaper och fingrarna, fötterna på Bobbo. Tryck till och försök platta till längst ut på den röda längden, och böj till. Platta till med verktyget så du får en platt undersida på fötterna. Böj benen och se till så att fötterna pekar utåt. Limma sen fast benen under Bobbos kropp.
Till armarna så rullade jag ut två längder i röd sockerpasta, och plattade till med hjälp av modelleringsverktyget flower/leaf shaper´s större del, en platt rund del på änden av längden. Sen tog jag kniven och gjorde små snitt så det blev fyra fingrar. Sen tog jag den mindre delen på samma modelleringsverktyg och rundade till så fingrarna blev mer runda. Sen limmar man fast armarna på Bobbos kropp. Låt stå och torka i minst ett dygn.
 
 
Dadda:
 
* Vit sockerpasta
* Svart sockerpasta
* Pastafärg "Leaf green"
* Pastafärg "Holly green"
* Tandpetare
* Ätbart lim
* Penslar
* En skål med majsstärkelse
* Tre tyllar med olika storlekar
* Vass kniv
* Modelleringsverktyget Flower/Leaf shaper
 
 
 
Börja med att färga vit sockerpasta ljust grön. Jag använde mig utav Wiltons "Leaf green". Forma sen till Daddas kropp så den blir oval, och ställ ner den i skålen med maizena majsstärkelse. Pensla på med maizena. Med jämna mellanrum får man ta upp den och forma till igen för att den ska behålla formen.
Färga vit sockerpasta lite mörkare grön, jag använde mig av Sugarflairs "Holly green". Kavla sen ut den mörkare gröna sockerpastan och skär ut Daddas hår, med den vassa kniven. Hjälp till att forma håret med modelleringsverktyget flower/leaf shaper som du ser på bilden. Limma fast håret på Daddas huvud. Låt sen Dadda torka över natten.
Dagen efter så gjorde jag ögon, mun, armar, ben och blöjan. Kavla ut vit sockerpasta och välj ut två tyllar i olika storlekar, så det ena ögat blir större och det andra mindre. Jag använde mig av baksidan på tyllarna till Daddas ögon. Ta sen en tyll med en rund öppning och tryck ut två cirklar i svart sockerpasta, limma fast dom på de vita ögonen och limma fast ögonen på Daddas huvud.
Rulla ut svart sockerpasta tunt i handen, med hjälp av fingrarna. Limma fast det som en mun.
Kavla ut vit sockerpasta och skär ut en avlång remsa. Limma på den vita remsan och rulla in den nedre delen av Dadda. Se till att skarven kommer på baksidan och att det buckliga kommer under Dadda. Hjälp till med modelleringsverktyget för att jämna ut allt. Kavla ut lite vit sockerpasta och skär ut blöjkanterna. Modellera med verktyget för att jämna till, och limma sedan fast dom på varje sida utav blöjan.
Till armarna så rullade jag ut två längder i ljusgrön sockerpasta, och plattade till med hjälp av modelleringsverktyget flower/leaf shaper´s större del, en platt rund del på änden av längden. Sen tog jag kniven och gjorde små snitt så det blev fyra fingrar. Sen tog jag den mindre delen på samma modelleringsverktyg och rundade till så fingrarna blev mer runda. Sen limmar man fast armarna på Daddas kropp.
Till benen så rullade jag ut två små längder i ljusgrön sockerpasta, och formade sen med hjälp av modelleringsverktyget och fingrarna, fötterna på Dadda. Tryck till och försök platta till längst ut på den gröna längden, och böj till. Platta till med verktyget så du får en platt undersida på fötterna. limma sen fast benen under Daddas kropp. Låt stå och torka minst ett dygn.
 
 
Diddi:
 
* Vit sockerpasta
* Röd sockerpasta
* Svart sockerpasta
* Pastafärg "Leaf green"
* Pastafärg "Golden yellow"
* Pastafärg "Royal blue"
* Pastafärg "Dark brown"
* Pastafärg "Hot pink"
* Vit färg att måla med
* En skål med majsstärkelse
* Ätbart lim
* Penslar
* Tandpetare
* Två tyllar i olika storlekar
* Vass kniv
* Modelleringsverktyget Flower/Leaf shaper
 
Börja med att färga vit sockerpasta rosa. Jag använde mig av PME "Hot pink". Rulla sen till en rund boll och lägg bollen i skålen med maizena majsstärkelse och pensla på bollen. Med jämna mellanrum måste man ta upp bollen och forma till den runda formen. Låt sedan torka över natten. 
Dagen efter gjorde jag håret, ögonen, munnen, armar och ben. Färga vit sockerpasta ljusgrön (jag använde mig av Wiltons "Leaf green"), gul (Wiltons "Golden yellow"), blå (Wiltons "Royal blue"), Brun (Sugarflairs "Dark brown"). Rulla sedan från en liten boll till en kon genom att rulla i handen med fingrarna på den ena änden av bollen. Forma sedan till håret så det blir lite böjt. Ta sen tanpetare och tryck fast i Diddis hår och limma fast håret och den andra delen av tandpetaren i den torkade runda bollen. 
Kavla ut vit sockerpasta och använd en tyll med lagom stort runt hål och tryck ut två cirklar. Jag använde baksidan på en tyll. Ta sen en tyll med ett mindre hål och tryck ut två cirklar i svart sockerpasta, och limma fast dom på de vita ögonen. Limma fast på Diddis kropp. Dutta sen i med ätbar vit målarfärg, i mitten av ögonen. 
Rulla svart sockerpasta tunt i handen med hjälp av fingrarna, och limma fast det som en mun.
Till armarna så rullade jag ut två längder i rosa sockerpasta, och plattade till med hjälp av modelleringsverktyget flower/leaf shaper´s större del, en platt rund del på änden av längden. Sen tog jag kniven och gjorde små snitt så det blev fyra fingrar. Sen tog jag den mindre delen på samma modelleringsverktyg och rundade till så fingrarna blev mer runda. Sen limmar man fast armarna på Diddis kropp.
Till benen så rullade jag ut två små längder i rosa sockerpasta, och formade sen med hjälp av modelleringsverktyget och fingrarna, fötterna på Diddi. Tryck till och försök platta till längst ut på den rosa längden, och böj till. Platta till med verktyget så du får en platt undersida på fötterna. limma sen fast benen under Diddis kropp. Låt stå och torka minst ett dygn.
 
 
Doddo:
 
* Vit sockerpasta
* Svart sockerpasta
* Pastafärg "Royal blue"
* Vit målarfärg att måla med
* Två tyllar i olika storlekar
* Hjärtformad utstickare (ca 7 cm långt)
* Pensel
* Vass kniv
* Modelleringsverktyget Flower/Leaf shaper
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Börja med att färga vit sockerpasta mörkblå. Jag använde mig av Wiltons "Royal blue". Kavla sen ut den blå sockerpastan lite tjockare och stansa ut ett hjärta med utstickaren. Skär av den allra nedersta delen av hjärtat med den vassa kniven. Låt den torka i några timmar. 
Stick sen in tandpetare i hjärtat där du skar av den nedersta delen. Limma lite på tandpetaren innan du trycker in den.
Kavla sen ut vit sockerpasta och använd en lämpligt stor tyll med rund form. Jag använde mig av baksidan av en tyll. Limma fast de två runda cirklarna och använd dig av modelleringsverktyget flower/leaf shaper och forma sedan till så ögonen blir mer avlånga istället för runda. Färga sen sockerpasta med samma blå pastafärg, men färga inte så mycket så den blir något ljusare än vad färgen på hjärtat är. Tryck ut med samma tyll två cirklar och så skär du ut ögonlocken genom att ta samma tyll något över halva cirkeln och sticker ut där. Eller så skär du ut ögonlocken med kniven. Limma fast ögonlocken och forma med modelleringsverktyget till så att allt det vita runt ögonlocken inte syns längre. Kavla ut svart sockerpasta och tryck ut två mindre cirklar med en tyll. Limma fast dom i ögat och dutta sen med ätbar vit målarfärg mitt i varje öga.
Rulla svart sockerpasta tunt i handen med hjälp av fingrarna och limma fast som ögonbryn och mun. 
Armarna och benen görs precis innan man ska sätta fast doddo på tårtan, då den kommer ligga ner tills man sätter fast den med tandpetarna i tårtan.
Till armarna så rullade jag ut två längder i mörkblå sockerpasta, och plattade till med hjälp av modelleringsverktyget flower/leaf shaper´s större del, en platt rund del på änden av längden. Sen tog jag kniven och gjorde små snitt så det blev fyra fingrar. Sen tog jag den mindre delen på samma modelleringsverktyg och rundade till så fingrarna blev mer runda. Sen limmar man fast armarna på Doddos kropp.
Till benen så rullade jag ut två små längder i mörkblå sockerpasta, och formade sen med hjälp av modelleringsverktyget och fingrarna, fötterna på Doddo. Tryck till och försök platta till längst ut på den blå längden, och böj till. Platta till med verktyget så du får en platt undersida på fötterna. limma sen fast benen under Doddos kropp. Limma sen fast den på tårtan och tryck ner tandpetarna så den står stadigt på tårtan.
 
 
 
 
 
Taggar: babba, babblarna, bibbi, bilder, bobbo, dadda, diddi, doddo, görsåhär, hallonpannacotta, inspiration, mjölkchokladfluff, recept, regnbåge, sockerpasta, stegförsteg, tips, tutorial, tårta;

Kommentarer :

#1: Veronica Wallgren

Vilken underbar tårta. Gud vad duktig du är!

Svar: Tack så hemskt mycket! 😊💖 Det är så kul att få dela med sig av all inspiration som finns i huvudet 😁 jag önskar tiden fanns att baka ännu mer och få dela med sig till er underbara läsare ❤
Mikaela Nordin

skriven
#2: Anonym

Hur har du gjort regnbågen? Hur har du förvarat den och molnen när den torkat?

Svar: Själva regnbågen gjorde jag så här:
Jag rullade ut längder, jag använde händerna, i regnbågens färger och så limmade jag ihop dom. För att få en bra form på regnbågen så lät jag den torka med hjälp av ett glas. Jag lade liksom själva regnbågen runt glaset så det får en bra form. Sen skar jag av längderna så de blev jämna och raka.
Jag tog lite ätbart lim på några tandpetare och tryckte in i regnbågen där du skar av, för att den ska stå lite mer stadigt i tårtan. När hela regnbågen torkat, efter ett par dagar, så skar jag ut vit sockerpasta och limmade bak på regnbågen, för att ge den extra stöd så den inte ska gå sönder. Den väger ju en del 😊 målen limmade jag fast runt regnbågen efter att jag satt fast regnbågen i tårtorna. Rullade bara vita bollar i olika storlekar och limmade fast runt om ändarna på regnbågen 😊
Mikaela Nordin

skriven
#3: Varför spricker mina babblar in ockerpasta? Hur förvarar jag dem till jag sa ha dem om 2,5 vecka?

Varför spricker mina babblar i sockerpasta? Hur ska jag torka samt förvara dem till jag ska ha dem om 2,5 vecka?

Svar: Bästa sättet att torka figurerna är beroende på deras form. Är de runda så brukar jag ha en liten skål med maizena mjöl och låta dom stå i det och torka. På så vis blir formen rund istället för platt.
Annars går det att låta dom torka liggandes, det gjorde jag med tex hjärtformen 😊
Mikaela Nordin

skriven
#4: Anonym

Varför blir det sprickor och veck i mina figurer? Hur långt innan kan jag göra figurerna? Hur kan jag torka samt förvara figurerna till min tårta om 2,5 vecka? Ska Babblarna torka så de blir hårda?

Svar: Just varför det blir sprickor och veck kan bero på många saker, tex: sockerpastan är inte knådad ordentligt, sockerpastan har blivit torr, märke på sockerpastan (?) Etc. Det tips jag kan ge dig är att först prova knåda den riktigt mycket. Blir det fortfarande sprickor så värm sockerpastan i mikron några sekunder och knåda sen.
Du kan absolut göra figurerna redan nu om du vill! 😊 bäst är att förvara dom torrt. I en burk med tättslutande lock tex 😊
Mikaela Nordin

skriven
#5: Anonym

Jag undrar i fall du vet om sockerpasta får komma i kontakt med banan?

Svar: Jag har aldrig provat själv. Men är det banan på tårtan du ska ha? 😊
Mikaela Nordin

skriven
#6: Anonym

Tårtan ska vara täkt med grädde överbottnaena sen tänkte jag göra moln eller så av banan för att jag ska ha en sockerpastafigur på tårtan och den får ju inte komma i kontakt med grädden!

Svar: Om du sätter dit din sockerpasta figur precis innan servering så går det bra ☺ det går även att fodra själva figuren med en smaklös olja, rapsolja tex. (Fodra endast där figuren kommer att komma i kontakt med grädden).
Mikaela Nordin

skriven
#7: Anonym

Hej! Hur många gram sockerpasta använde du till varje figur ? / Med vänlig hälsning, Frida

Svar: Hej Frida!
Jag körde på ögonmått och känsla 😊 mvh Mikaela
Mikaela Nordin

skriven
#8: Jessica

Otroligt fina figurer och vilken utförlig beskrivning!! Wow att du orkade :-)
Min fråga gäller hur du får kanterna på själva tårtan så jämna...? Tycker alltid det smular när jag gör....och så går det inte att få jämt utan blir buckligt, suck. Funderade på om man kan frysa den först kanske?

Svar: Jag använder mig utav smörkräm när jag spacklar tårtan. Det första lagret lägger jag på tunt, det är för att det inte ska smula. Ställ i kylen tills det har stelnat ordentligt. Sen lägger jag på lager nummer två, lite tjockare. Sen drar jag av med en lång spatel samtidigt som jag snurrar tårtbrickan. In i kylen igen, och så fortsätter jag tills jag är nöjd. Sen är det dags att lägga på sockerpastan och då använder jag en smoother för att få ut alla luftbubblor som hamnar under sockerpastan när man lagt den på tårtan. Jag formar även med händerna. Lycka till!
Mikaela Nordin

skriven
#9: Jessica

Hm jag får inte till det... när jag har haft maizena på så får jag liksom inte bort det sen. Figurerna blir vita och det dyker upp sprickor när de torkar och maizena hamnar i dessa och det blir jättefult! Vad gör jag för fel?

Svar: Det var en klurig fråga, men har du knådat sockerpastan ordentligt? Är sockerpastan torr?
Mikaela Nordin

skriven
#10: Anonym

Hej. Jag undrar var du köper alla saker du behöver till babblarna.
Helt gudomligt vacker tårta du gjort

Svar: Hej och tack för din fina komplimang. Jag har köpt på tantfondant, kakburken, eBay och en del andra sidor som riktar in sig på tårtor och sockersöta 😊
Mikaela Nordin

skriven
#11: Suzana

Kan jag snälla få beställa figurerna från dig? Kan hämta upp dem beroende på var du bor🙈

Svar: Hej Suzana! Jag hade gärna hjälpt dig med figurerna, men just nu så pluggar jag på högskola och har inte tid att göra varken figurer eller tårtor (därför som bloggen inte är uppdaterad på väldigt länge 🙈) jag hoppas ändå att du får tag på dina babblar! ❤️ MVH Mikaela
Mikaela Nordin

skriven
#12: Lena

Hej
Jag håller på med en liknande tårta som din här. Dock inte på långa vägar lika fin som din. Min fråga är värt du fick tag i bra bilder på deras hus? Hur gjorde du dem? Letar men hittar inga bra. Hoppas du kan ge svar.
Lena

skriven
#13: Anonym

Hej! Jag har gett mig på att göra ditt recept men är nybörjare, ville bara höra om du rekommenderar att göra hela tårtan klar och låta stå över natten, för bäst smak?

Svar: Vad roligt att du hittade in på min sida :) välkommen!
Jag brukar fylla tårtan med de fyllningar som man vill ha i tårtan och plasta in den. Detta gör jag dagen innan för att den ska bli saftig och god 😋 Men givetvis kan du spackla och täcka tårtan dagen innan den ska ätas också. Dock ska du då inte ha plast på den för då kommer sockerpastan att bli fuktig och smälta. Lycka till!
Mikaela Nordin

skriven

Kommentera inlägget här :