Smördegsbakelse fylld med passionsfrukt, jordgubbar & limegrädde

 
Ni vet den här känslan när man har inbillat sig att något kommer bli jättesvårt, så man verkligen drar sig för att testa just den saken... Så kändes det när jag bestämde mig för att prova baka med smördeg. Men det visade sig vara jätte enkelt och blev verkligen hur gott som helst! Så den här gången kommer inte att bli den sista 😉☺
 
Jag ville prova något annorlunda till fyllning istället för bara vanlig vispgrädde, vaniljkräm och bär. Så mitt val blev jordgubbar, passionsfrukt och så blandade jag ner rivet skal av en lime i vispgrädde. Det blev en somrig smakupplevelse 💖😃
De såg tråkiga ut från början och jag ville ha något på dom, men tyckte florsocker är lite för "vanligt kondis" så jag smälte mörk & vit choklad och ringlade över 😊 och detta är det enda som är sött i denna bakelse. Passionsfrukten i sig ger en väldigt söt smak 😊 
 
 
RECEPT: till 6st.
* Smördeg (just till dessa använde jag mig av färdiga frysta smördegsplattor)
* 3 dl vispgrädde
* 1 lime
* 1 ask jordgubbar
* 6 passionsfrukter
* vit choklad
*mörk choklad
 
Ta fram och tina smördegsplattorna (eller gör egna) och grädda dom i ugnen efter anvisningarna. Låt dom sen svalna på ett galler.
Vispa grädden, mer åt det hårda hållet, och ha i rivet skal av 1 lime. Blanda ihop väl!
Skiva jordgubbarna.
Smält den vita chokladen och den mörka chokladen. Jag lade sen ner den smälta chokladen i varsin spritspåse, men vanliga fryspåsar eller liknande fungerar bra det med. Klipp ett litet hål i påsarna. 
Skär bakelserna nästan rakt igenom på mitten. Ringla sen lite vit choklad i botten, ha på 1 passionsfrukt på varje bakelse, spritsa limegrädden med valfri tyll. Lägg på jordgubbarna och vik sen över locket. 
Till sist, ringla över mörk choklad och sen vit choklad. 
 
LYCKA TILL <3
 
Nu ska jag ge mig på att testa fler bakverk som jag inte vågat förut 😉 uppföljning på det kommer snart 😃
 
Ha en bra dag! 😊💖
Taggar: jordgubbar, lime, limegrädde, mörkchoklad, passionsfrukt, recept, smördeg, smördegsbakelse, vispgrädde, vitchoklad;

Kommentera inlägget här :