Underbart god moussetårta!

 
Den här moussetårtan gjorde jag häromdagen, och länge hade jag svårt att välja om jag ville ha mockagrädde eller champagnemousse ihop med kladdkakebotten och björnbärsmousse....men valde till slut mockagrädde ☺ vilket jag inte ångrar ett dugg! Den blev helt perfekt och inte alls sådär söt och sliskig som det kan bli med vissa ingredienser. Ni vet säkert vad jag menar? ☺
 
Det var första gången som jag någonsin ätit björnbär men måste säga att det var underbart gott! Ni som inte har provat björnbär, gör det!! Ni kommer förstå vad jag menar när ni smakat 👌😊
Björnbärsmoussen här nedan kan ni lika väl använda som en vanlig tårtfyllning eller till dessert i glas kanske.
 
Kladdkakebotten:
* 100 g smält smör
* 2 ägg
* 2,5 dl strösocker
* 2 dl vetemjöl
* 1 tsk vaniljsocker
* 1/2 tsk bakpulver
* 4 msk kakao
* 1 krm salt
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Klä en springform, 20-24cm, med bakplåtspapper, både i botten och på sidorna, annars är det lätt att dem fastnar. (Min första lyckades göra det och då använde jag inte bakplåtspapper i botten). 
Knäck äggen i en skål och blanda sen ner de torra ingredienserna. Jag brukar alltid ha ner alla torra ingredienser i en sil och sila ner allt i skålen. Blanda tills allt är väl blandat.
Häll i det smälta smöret och blanda tills allt är väl blandat.
Grädda i ugnen i ca 20 minuter.
 
 
Björnbärsmousse:
* 225 g björnbär
* 3 dl vispgrädde
* 3 gelatinblad
* 0.5 dl strösocker
* 2 msk vatten
 
Gör så här:
Lägg gelatinbladen i rikligt med kallt vatten i 5-10 minuter.
Koka upp björnbär, vatten och strösocker i en kastrull. Mosa björnbären. Rör hela tiden så det inte bränner fast i botten.
Sila björnbärs-såsen, krama ur gelatinbladen och rör ner dom. Låt sedan björnbärs-såsen svalna något.
Vispa grädden ganska hårt. Blanda ner björnbärs-såsen i grädden och låt stå i kylskåp i några timmar.
 
 
Mockagrädde:
* 5 dl vispgrädde
* 2 msk florsocker
* 2 tsk nescaf'epulver
 
Gör så här:
Blanda ner florsockret och nescaf'epulvret i vispgrädde. Rör om och låt stå i kylskåpet i minst 10 minuter. Vispa sedan upp grädden. Klart 😃
 
Taggar: björnbär, björnbärsmousse, choklad, inspiration, kaffe, kladdkakebotten, mockagrädde, moussetårta, recept;

Kommentera inlägget här :