Vit chokladsmörkräm

Jag brukar alltid spackla mina tårtor med smörkräm, och det här är en variant utav de recept som jag brukar använda mig utav. Det finns många fördelar till att spackla en tårta med just smörkräm:
* Kanterna blir oftast skarpa och snygga.
*Tårtan blir stabilare.
*Ingen risk att tårtan ska svettas (om det nu inte är på tok för varmt).

Det här receptet räcker till att spackla en tårta på 24 cm i diameter och blir det kvar så fungerar det jättebra att frysa :) 
 
 
* 100g vit choklad
* 100g rumsvarmt smör
* 120g florsocker (2dl)
 
Vispa smör och florsocker länge på hög hastighet, att föredra är en köksmaskin.
Den ska bli fluffig och vit, jag brukar vispa ca 10 minuter.
Smält chokladen över ett vattenbad och häll sedan över smörkrämen, lite i taget, och vispa i samma hastighet.
När all choklad är tillsatt så är den klar för att användas. Skulle den vara för lös, så ställ in den i kylskåpet en liten stund så stelnar den till sig.

Lycka till :)
 
 

Kommentera inlägget här :