Agnes Felicia Maria´s doptårta

Min brorsdotter Agnes tid var nu inne, hon skulle ha sitt dop och till festen efter så fick jag äran att göra hennes doptårta. Så iväg till Tierp och fixa ihop den tidigt samma dag blev det. Klädde på barnen varma kläder trots att det var ganska varmt ute, men det var för att jag skulle ha kallt i bilen för tårtornas skull, så de inte skulle bli svettiga och fula.
Delarna gjorde jag klart innan jag åkte, likaså sockerblommorna. Dock kom jag ju på när jag åkt halvvägs att: "Attans, jag glömde ju själva underlägget som tårtan ska stå på"! Aja, det var bara till att börja med att göra en ny så fort jag kom fram. Så här blev underlägget till slut:
 
 
 
 
 
 
 Underlägget är först en tårtbricka, som  jag  har lagt på sockerpasta och skurit till  kanterna. Till texten har jag använt mig  av en svart, ätbar penna. 
 
 
 
 
 
 
 
Sen satte jag igång och lade  ihop alla tre tårtdelar. Med smörkräm emellan varje lager så dom skulle stå stadigt. Och såklart hade jag redan hemma fixat till att mäta ut var alla rör skulle sitta och var mitten på alla tårtor var. Längst upp på toppen limmade jag sen dit prinsesskronan för att få se hur hög den blev och få en uppfattning om hur jag ville sätta alla sockerblommor. 
 
 
 
 
Här är de sockerblommor som pryder tårtan:
Stor ros, rosknoppar, blomknoppar, hortensia, små primula och rosblad.
Det är mitt första seriösa försök till att tråda blommor, likaså att använda mig utav "dust" / pulver för att färga sockerblommorna. Såhär blev resultatet.
 
 
 
 
 
Nu började nervositeten komma! För nu var det till att få ihop alla torkade sockerblommor snyggt och veta var jag skulle sätta dom någonstans utan att sticka sönder tårtan där blommorna ska sitta. Men av min förvåning så gick det bra! Vissa utav blommorna hade jag redan fäst ihop till små blomknippar med florist-tejp så det gick relativt fort att få till dekorationerna faktiskt. Jag började med de rosa, små primula-blommorna och sen flöt det bara på. Det kanske gjorde det för det var ganska lika som att fixa med levande blomster-dekorationer, och eftersom jag är utbildad florist i grund och botten så sitter det i fingrarna.
Till slut blev tårtan klar, utan stress och mycket tidigare än vad jag hade väntat mig! Så nu kunde jag i lugn och ro duscha och göra mig samt barnen i ordning inför dopet där nästa nervositet väntade: Att läsa ur bibeln inför alla människor, men vad gör man inte för sin brorsdotter <3 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                     

Kommentarer :

#1: linn

Shit vilken tårta! Superfin! :D

Skulle bli jätteglad om du ville hjälpa mig i en tävling jag är med i genom att rösta på mitt bidrag genom den här länken:
http://omslagstavling.sportfiskeforum.se/index.php?page=bidrag-191#

Svara gärna om du röstat så kan jag följa dig som tack för din hjälp! :)

Svar: Hej Linn och tack så mycket för dina fina ord! 😊
Jag har självklart gått ut och röstat på ditt bidrag, inte för att du behöver känna att du ska följa min blogg, utan för att det var ett bidrag som är värt att vinna! 😊 stort lycka till i tävlingen. Hör gärna av dig hur det går för dig i tävlingen! 🌸
Mikaela Nordin

skriven
#2: linn

Tack SNÄLLA! Jag följer dig ändå! ;)

Svar: Stort lycka till i tävlingen 😊
Mikaela Nordin

skriven

Kommentera inlägget här :